Stadsstraat Afrikaweg

De Afrikaweg staat nu nog bekend als een drukke doorgaande weg, maar transformeren we tot een prettige stadsstraat. Auto’s zullen er langzamer rijden en voetgangers en fietsers krijgen er meer ruimte.
De maximumsnelheid op de Afrikaweg gaat omlaag van 70 naar 50 km per uur. Bussen krijgen een eigen busbaan. Er komen vrij liggende fietspaden langs de stadsstraat. Voor voetgangers komen er brede stoepen en twee gelijkvloerse oversteekplaatsen over de Afrikaweg. Dit verbetert de verbinding tussen de verschillende wijken, zoals Meerzicht en Driemanspolder. De toegang tot de nieuwe wijk gaat voor auto’s via het Bredewater en de Boerhaavelaan.

Doorsnede stadsstraat Afrikaweg
Doorstroming verkeer
Er is onderzoek gedaan naar de doorstroming van het verkeer op de nieuwe stadsstraat Afrikaweg. In twee verkeerssimulaties is de toekomstige verkeerssituatie in de ochtendspits en de avondspits te zien. De filmpjes geven een beeld van ongeveer tien minuten in een spits van twee uur. De beelden geven dus een indruk hoe het verkeer zich beweegt. De analyses hiervan zijn te vinden in Hoofdstuk 6 van de Rapportage Verkeerseffecten (bijlage 3.1 bij de ontwerp Plan-MER) en hiermee onderdeel van de documenten van het ontwerp Omgevingsprogramma.
De verkeerssimulaties zijn gemaakt in het najaar van 2024. Daarna zijn nog enkele aanpassingen aan het ontwerp van de Afrikaweg gedaan, bijvoorbeeld aan het kruispunt met de Meerzichtlaan en aan de rotonde Bredewater- Meerzichtlaan, maar deze hebben weinig invloed op de getoonde beelden in de doorstroming op de Afrikaweg.
Aan de filmpjes kunnen geen rechten worden ontleend.
Afbeelding bovenaan: Impressie stadsstraat Afrikaweg, copyright BURA